لیست بهترین متخصصین طب فیزیکی اصفهان

نام متخصص طب فیزیکی آدرس
دکتر مریم چترایی دروازه شیراز، چهارباغ بالا، کوی بهار آزادی، مجتمع بهار، واحد ۲۰۱ تلفن تماس۰۹۳۷۰۲۷۱۸۱۹
 دکتر فرناز دهقان  اصفهان آمادگاه – کوچه داروخانه سپاهان – ساختمان سپاهان ۴
 دکتر رقیه قاسمی  اصفهان خیابان عسگریه – رو به روی بیمارستان عسگریه
 دکتر سمیه عندلیب  اصفهان خیابان آمادگاه – ساختمان آژند
 دکتر سلمان فلاح  اصفهان ابتدای خیابان محتشم کاشانی – جنب MRI سپاهان
 دکتر جعفر پورقاسمیان  اصفهان خیابان شمس آبادی – چهارراه قصر – کوی دهش
 دکتر سهیل ستاری  اصفهان خیابان شمس آبادی – جنب ام ای ای اصفهان و بانک پاسارگاد – روبروی بانک انصار
 دکتر شهریار میرشمس  اصفهان خیابان توحید میانی – جنب بانک پاسارگاد – ساختمان البرز
 دکتر احمدرضا فلاح زاده  اصفهان خیابان شمس آبادی – جنب اورژانس عیسی بن مریم – ساختمان مریم
 دکتر مسعود عمادی  اصفهان خیابان شمس آبادی – نبش مادی فرشادی
 دکتر سعید خسروی نجف آبادی  اصفهان بزرگراه شهید کشوری – بلوار صفه – مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س)
 دکتر سپیده سجادیه خواجویی  اصفهان پل بزرگمهر – ابتدای خیابان بزرگمهر – کوی‌معراج
دکتر علیرضا مقتدری اصفهان- خیابان شمس آبادی- چهارراه قصر- مجتمع پزشکی قصرنور
دکتر امیر مویدنیا اصفهان، خیابان توحید میانی، رو به روی اداره ثبت اسناد
دکتر بابک وحدت پور خیابان صفه- بیمارستان الزهرا
دکترعلی فرخانی اصفهان- خیابان شمس آبادی- چهارراه قصر- روبروی بانک ملت

طب فیزیکی چیست؟

طب فیزیکی و توانبخشییکی از تخصصهای پزشکی است که در دنیا و خصوصا در کشور ما قدمت چندانی ندارد. این رشته پزشکی در سال ۱۹۴۷ در آمریکا پایه گذاری شد و در حال حاضر در کل دنیا ۴۰ هزار متخصص این رشته و در ایران ۶۰۰ متخصص طب فیزیکی مشغول به کار طبابت هستند. مشکل این رشته نامانوس بودن نام آن در بین مردم است بطوریکه وقتی صحبت از تخصص پوست، زنان، اطفال و … به میان می آید کاملا محدوده فعالیت تخصصی آنها از نامشان مشخص می شود ولی حیطه کاری پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟ به طور کلی حیطه کاری این رشته به سه بخش تقسیم می شود:
۱. بخش طب فیزیکی:
پزشک با استفاده از وسایل و موالیته های فیزیکی از جمله گرما، سرما، امواج صوت، امواج نور یا اشعه لیزر، امواج الکتریسته، پدیده مغناطیس به درمان بیماریها که اکثرا بیماری های عضلانی اسکلتی ( موسکولوا سکلتال ) هست می پردازد. در این بخش که حیطه وسیعی از درمان را شامل می شود علاوه بر مدالیته های فیزیکی، ماساژ درمانی، درمان های دستی (mannal therapy یا مانیپولاسیون) و ورزش درمانی همگی در درمان دردهای عضلانی، استخوانی و مفصلی به صلاح دید پزشک استفاده می شوند، از جمله درد کمر، آرتروز مفاصل، التهاب تاندونها، خار پاشنه، اختلالات دیسک گردن و کمرو آسیب های ورزشی استفاده می شوند. متخصصین طب فیزیکی تمام تلاششان در جهت درمان بیماران به روش های غیر جراحی می باشد.
۲. بخش توانبخشی:
در این بخش پزشک متخصص طب فیزیکی به همراه سایر اعضای تیم توانبخشی ( فیزیوتراپست، کار درمان، گفتار درمان، روانشناس و … ) به بیمارانی که دچار اختلال عملکرد شده اند کمک می کند که به زندگی عادی خود برگردند ( مثلا در توانبخشی های قلب، ریه، دیابت، سکته های خفیف تا متوسط مغزی، سوختگی ها و …) گاهی اختلال در عملکرد بیماران به قدری شدید است که شاید باز توانی کامل آنها میسر نیست، مثل بیماران دچار ضایعات نخاعی یا کودکان دچار ضایعات نخاعی یا کودکان دچار فلج مغزی ( cp ) در این موارد تلاش می شود تا حتی المقدور برای بیمار زندگی مستقلی فراهم شود.

۳. بخش الکترودیاگنوز( نوار عصب و عضله ):
یک روش تشخیصی بسیار مفید است در تشخیص بیماریهای اعصاب، دیسک کمر و گردن، اختلالات نخاعی، آسیب ها و تروماهای اعصاب محیطی از جمله قطع عضو و عصب، بیماری های عضلات از جمله ضعف ماهیچه های بدن، گزگز و خواب رفتگی دست و پاها. برای انجام این تست ( نوار عصب و عضله ) ابتدا پزشک متخصص طب فیزیکی شرح حال کاملی از بیمار گرفته و پس از معاینه دقیق اقدام به انجام این تست می کند، که شامل دو قسمت می باشد:
مطالعه هدایت عصبی ( NCV)
الکترومیوگرافی(EMG)
الکترودیاگنوز

متخصص طب فیزیکی و درمان بیماری ها

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مرحله ی اول درمان وضعیت استخوان ها، عضلات، مفاصل و سیستم عصبی مرکزی / محیطی که بر توانایی یک فرد تاثیر می گذارد را بررسی می کند.
توانبخشی عصبی: مانند: آسیب نخاعی، آسیب تروماتیک مغز، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروز یا ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری پارکینسون
اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یک بیماری نورون های حرکتی می باشد. این بیماری باعث تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی می شود.
بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی می باشد این بیماری موجب از دست دادن تدریجی کنترل عضلات می شود.
درمان درد با دارو: مانند مدیریت درد مزمن، دیستروفی رفلکسی سمپاتیک، درد کمر، آرتروز، سندرم تونل کارپ
دیستروفی رفلکسی سمپاتیک یک نوع سندرم درد منطقه ای پیچیده که پس از ضربه یا بیماری به وجود می آید. درد شدید این بیماری مزمن می باشد.
سندرم تونل کارپ یا نشانگان مجرای مچ دست معمول ترین نوروپاتی (به دام افتادن عصب) می باشد.
مراقبت اسکلتی عضلانی: مانند آرتروز، پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژیا، درد کمر، اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک
آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی جزو بیماری های خود ایمنی است.
فیبرومیالژیا، یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است از جمله علائم آن درد در سطح، گسترده و نقاط حساس بدن، خستگی و خواب آلودگی می باشد.
علت اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک آسیب دیدن قسمت ستون فقرات می باشد
آسیب های ورزشی: مانند، تاندونیت آشیل، سندرم باند ایلوتیوئیدی، خم شدن بیش از حد مفصل انگشت پا، اپی‌کندیلیت خارجی آرنج، تاندونیت دکورون و …
تاندونیت آشیل، آسیبی که به اتصال بین عضله و تاندون قسمت پشتی پا و استخوان پاشنه به وجود می آید.
اپی‌کندیلیت خارجی آرنج یا آرنج تنیس‌بازان شایع‌ترین دردی است که آرنج را مبتلا می‌کند.
تاندونیت دکورون یا التهاب غلاف تاندون ها و درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست می باشد.
مراقبت پس از عمل: مانند، تعویض مفصل، پیوند اعضا، دستگاه های کمک بطن چپ، توانبخشی قلبی / ریوی
اختلالات عملکردی و رشد کودکان: مانند، فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، اسپینا بیفیدا، سندرم داون
دیستروفی عضلانی، یک بیماری عضلانی است که ماهیچه های بدن خیلی ضعیف می شوند و دلیل آن تولید نشدن پروتئین توسط بدن است
اسپینا بیفیدا، افراد مبتلا به بیماری اسپینا بیفیدا در زمان تولد شکافی در ستون فقراتش دارند.

روش های درمانی متخصص طب فیزیکی

EMG (الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله): قرار دادن الکترودهای سوزنی در داخل عضلات یا اطراف آن و ثبت پتانسیل های آن عضله هنگامی که آن عضله فعال می باشد. برای تشخیص اینکه آیا ضعف عضله به دلیل نارسایی عضلانی یا عصبی است؟
NCS (مطالعات هدایت عصبی): استفاده از الکترودها برای ثبت کردن پاسخ های حرکتی و حسی که توسط محرک های الکتریکی پخش می شوند. این آزمایش می تواند به تشخیص محل آسیب سیستم عصبی (رادیکولوپاتی ، نوروپاتی محیطی، بیماری عضلانی حرکتی، یا اتصال نعوظ عضلانی) کمک کند.
تزریق داخل مفصلی: تزریق برای کمک به تشخیص و درمان مشکلات استخوانی و بافت نرم که اغلب در ارتوپدی، روماتولوژیک و اختلالات پزشکی ورزشی مانند آرتروز زانو، آسیب تاندون روتاتور کاف (گروهی از عضلات شانه و تاندون ها) و اپی کندیلیت دیده می شود.
تزریق نقاط ماشه ای (نقاط تریگر)
درمان های مداخله ای ستون فقرات: تشخیص و تزریقات ستون فقرات مبتنی بر تصویر، مانند تزریق دیسک
سایر روش های انجام شده توسط برخی متخصصین طب فیزیکی شامل طب سوزنی، پرولوتراپی( تزریقات داخل مفصلی) ، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است.