علل ضعف ساق پا

بیشتر علت های ضعف ساق پا نیاز به مراقبت های ویژه ی پزشکی دارد. تعیین علت ضعف ساق پا ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد. این مدت زمان به نتایج آزمایش های اولیه و مشکلات پزشکی بستگی دارد.

سکته مغزی

سکته مغزی یک حادثه مغز و اعصاب (CVA) می باشد. آسیب مغزی ناشی از قطع جریان خون به یک ناحیه مغز است. در مغز چندین ناحیه وجود دارد که با یکدیگر همکاری می کنند تا توانایی حرکت پاهای ما را فراهم کنند. ضعف ناگهانی پا، بویژه در یک طرف، می تواند یکی از علائم سکته مغزی یا یک حمله ایسکمیک گذرا (یک سکته موقت و برگشت پذیر) باشد.
در صورت سکته مغزی با درمان در اسرع وقت شانس بهبودی شما بیشتر است.

سندرم Guillain-Barre ( گیلن باره )

سندرم گیلن باره یک بیماری عصبی است که سالانه زندگی حدود ۵۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده را تهدید می کند. سندرم گیلن باره با سوزن شدن یا بی حسی در کف پاها شروع می شود و به سرعت پیشرفت می کند، درابتدا ضعف در کف پاها ایجاد می شود و سپس به ساق پاها می رسد و در نهایت ضعف در کل بدن گسترش می یابد.
خطرناک ترین عارضه سندرم گیلن باره این است که عضلات سست و تضعیف شده دیگر قادر به تأمین اکسیژن کافی نیستند، که می تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل، اگر GBS دارید، سطوح اکسیژن و توانایی تنفس شما توسط پزشک بررسی می شود و ممکن است از طریق دستگاه تنفس به شما اکسیژن دهند تا اطمینان حاصل شود که بدن شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت می کند.
سندرم گیلن باره می تواند با داروهای قوی درمان شود تا علائم را کاهش دهد و به بهبودی سریع تر کمک کند.
اگر احساس بی حالی یا ضعف ناگهانی در ساق پاها یا کف پای خود را تجربه کرده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بزرگترین تفاوت بین سندرم گیلن باره و سکته مغزی این است که سندرم گیلن باره هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که سکته مغزی معمولا بر روی یک طرف بدن تاثیر می گذارد.

اکثر افراد مبتلا به  سندرم گیلن باره زنده می مانند، اما ممکن است ماها یا سال ها پس از اینکه این سندروم تا حد زیادی برطرف شد بی حسی و ضعف ساق پا را داشته باشند.

اسکلروز چندگانه

اسکلروز چندگانه (MS) یک بیماری عصبی نسبتا شایع است که نشانه های آن ضعف، از دست دادن بینایی، اختلالات حسی می باشد.
MS می تواند باعث ضعف پا، در یک یا هر دو پا شود. پس از انجام آزمایش و تشخیص اسکلروز چندگانه برای آن درمان های متعددی وجود دارد.

آسیب دیدگی نخاع

طناب نخاعی توسط ستون فقرات محافظت می شود و اگر نخاع به هر دلیلی آسیب ببیند، منجر به ضعف ساق پا می شود. بیماری هایی که به نخاع صدمه می زند عبارتند از شکستگی ستون فقرات، دیسک فتق(بیرون زدگی دیسک)، گسترش سرطان به ستون فقرات یا به نخاع، عفونت ستون فقرات یا نخاع و اسکلروز چندگانه (MS) می باشد.
انفارکتوس یا خونریزی نخاعی، یک نوع سکته مغزی غیر معمول می باشد که به جای مغز، ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. انفارکتوس نخاعی به علت خونریزی در نزدیکی ستون فقرات و یا یک لخته خون در شریان های ستون فقرات (رگ های خونی موجود در ستون فقرات ) ایجاد می شود. در این شرایط برای جلوگیری آسیب دائمی به ستون فقرات و ضعف ساق پا نیاز به مراقبت های ویژه ی پزشکی است.
درمان بیماری های نخاعی یا آسیب های ناشی از آن به شدت متفاوت است.

تروما ساق پا

آسیب به ساق پا یا لگن می تواند به عضلات، اعصاب و مفاصل آسیب برساند و باعث ضعف ساق پا شود. در صورت آسیب رسیدن به ستون فقرات ممکن است درد را احساس نکنید.

اسکلروز جانبی آمیوتروپیک

اسکلروز جانبی آمیوتروپیک یک بیماری لو ژیگر می باشد. یک بیماری نسبتا غیر معمول است که باعث ضعف بدن می شود و با تفکر یا بینایی تداخل ندارد.

میوپاتی

بیماری های عضلانی، میوپاتی نامیده می شوند و معمولا با ضعف ظاهرمی شوند. میوپاتی سبب ضعف بازوها، ضعف ساق پا، دست ها یا کف پاها می شود. بیماری میوپاتی ارثی و ژنتیکی ایجاد می شود و می تواند با الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی (NCV) تشخیص داده شود. درمان با فیزیوتراپی و داروها می باشد.