قوز کمر وپشت یا Hunchback چیست؟

قوز کمر به شرایطی گفته می شود که در آن قسمت بالایی کمر به طور اغراق آمیزی روبه بیرون خم شده است. قوز کمر می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، با این حال، معمولا زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان بیشتر دچار قوز کمر می شوند. انواع مختلفی از قوز کمر وجود دارد که بر روی نوزادان یا نوجوانان تاثیر می گذارد. قوز کمر خفیف ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، اما قوز کمر شدید می تواند بسیار مضر باشد، به طوری که بر ریه ها، اعصاب، بافت ها و اندام ها اثر می گذارد و موجب مشکلات دیگر پزشکی می شود. درمان به سن، علت و عوامل قوز کمر بستگی دارد.

دلایل قوز کمر

قوز کمر (Hunchback) زمانی رخ می دهد که مهره های پشتی به طور فزاینده بیرون زده شود و علت این می تواند مشکلات مختلفی باشد مانند:

• پوکی استخوان
  • انحطاط دیسک
  • سرطان و درمان سرطان.
  • بیماری Scheumann (یک نوع کیفوز است – بیماری ستون فقرات)
  • نقص مادرزادی
عوامل خطر: گروه های خاصی از افراد که در معرض خطر ابتلا به قوز کمر هستند عبارتند از:
  • دختران نوجوان که وضعیت نادرستی می ایستند.
  • پسران بین ۱۰ تا ۱۵ ساله در معرض خطر ابتلا به بیماری Scheumann(بیماری کیفوز) هستند.
  • بیماران سالمند مبتلا به پوکی استخوان در معرض خطر بیشتری برای شکستگی های ستون فقرات هستند که می تواند به قوز کمر کمک کند.
  • بیماران مبتلا به اختلالات بافت همبند (سندرم مارفان) مستعد ابتلا به Hunchback (قوز کمر و پشت) هستند.

نشانه ها و علائم قوز کمر

• بیمار ممکن است علائم و نشانه ها را نداشته باشد، اگر قوز کمر خفیف باشد.
  • ستون فقرات غیر طبیعی
  • گرفتگی کمر
  • کمردرد

تشخیص قوز کمر

• معاینه بدنی
  • معاینه عصبی برای بررسی رفلکس و قدرت عضلانی.
  • اشعه ایکس برای تعیین درجه انحنای قوز کمر و تشخیص ناهنجاری های مهره ها است.
  • سی تی اسکن برای تصویر دقیق تر از ستون فقرات
  • MRI برای جلوگیری از تومور یا عفونت
  • تست های عصبی (NCV): اگر بیمار دچار هرگونه ضعف عضلانی یا بی حسی باشد.
  • تست عملکرد ریه: برای قوزهای کمر شدید انجام می شود تا ببینید آیا منحنی بر توانایی بیمار برای نفس کشیدن تاثیر می گذارد.

درمان قوز کمر

درمان بستگی به علت بیماری و علائم بیمار دارد.

• قرص های ضددرد: تسکین دهنده های درد مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (موترین یا ادویل ) یا ناپروکسن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر این مسکن ها موثر نباشد، داروهای قوی تری توسط پزشک تجویز می شود.
  • اگر بیمار مبتلا به پوکی استخوان باشد، داروهایی برای پوکی استخوان مانند داروهای تقویت استخوان برای جلوگیری از شکستگی ستون فقرات که ممکن است موجب تشدید کمردرد شود، داده می شود. قوز کمر و پشت اولین نشانه ای است که نشان می دهد آنها پوکی استخوان دارند.

درمان های دیگر که برای قوز کمر و پشت سودمند هستند

تمرینات مانند تمرینات کششی در بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند. تمرین هایی که به تقویت عضلات شکمی کمک می کنند نیز در بهبود وضعیت بدن تاثیر بسزایی دارند
کودکان مبتلا به بیماری شویـِرمان (یک بیماری ستون فقرات با منشا ژنتیکی است) می توانند برای جلوگیری از قوز کمر و پشت از بند شلوار یا دوبنده شلوار استفاده کنند. کودکان برای جلوگیری از بدتر شدن استخوان های در حال رشد از بند شلوار می توانند استفاده کنند.
جراحی: اگر انحنای ستون فقرات اغراق آمیز باشد، همانطور که در قوز کمر و پشت های شدید دیده می شود بخصوص اگر نخاع یا ریشه های عصبی تحت فشار باشد. جراحی به کاهش درجه انحنای قوز کمر و پشت کمک می کند.
عوارض جراحی ستون فقرات بسیار زیاد است و شامل موارد زیر می شوند:

• آرتروز
  • آسیب عصبی دژنراسیون

دیسک جراحی دوم ممکن است لازم باشد اگر جراحی اولیه برای اصلاح مشکل برطرف نشود.