اسکولیز چیست؟

اسکولیوز یک انحنای بیرونی ستون فقرات است که اغلب در هنگام رشد ناگهانی قبل از بلوغ اتفاق می افتد. در حالی که اسکولیوز می تواند ناشی از شرایطی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی باشد، علت بیشتر اسکولیوز ها ناشناخته است.
اکثر موارد اسکولیوز خفیف هستند، اما بعضی از کودکان دچار تغییر شکل ستون فقرات می شوند که در حال رشد هستند. . اسکولیوز شدید می تواند غیر فعال شود. منحنی شدید ستون فقرات می تواند مقدار فضای داخل قفسه سینه را کاهش دهد، و این باعث می شود که ریه ها به درستی عمل نکنند و دچار مشکل شوند.

کودکان مبتلا به اسکولیوز خفیف از نزدیک، معمولا با اشعه X تحت نظارت قرار می گیرند تا ببینند آیا منحنی بدتر شده است یا خیر. در بسیاری از موارد، درمان لازم نیست. بعضی از کودکان باید برای جلوگیری از بدتر شدن منحنی، از یک پشت بند استفاده کنند.
دیگران ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند تا اسکولیوز را از بدتر شدن و تشدید اسکولیوز جلوگیری کند.

علائم اسکولیز

علائم و نشانه های اسکولیوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• در یک سطح نبودن شانه ها
  • برجسته بودن یکی از شانه ها
  • صاف نبودن کمر
  • یکی از مفصل های ران بالاتر از دیگری است.

اگر منحنی اسکولیوز بدتر می شود، ستون فقرات چرخش پیدا کرده و به یک طرف منحرف می شود.

برای درمان اسکولیز چه زمانی به دکتر مراجعه شود؟

اگر متوجه علائم یا نشانه های اسکولیوز در کودک خود دیدید، به پزشک خود مراجعه کنید. منحنی های خفیف ممکن است بدون اینکه والدین و یا کودکان متوجه شوند ایجاد شوند، زیرا آنها به تدریج ظاهر می شوند و معمولا درد ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات معلمان، دوستان و همکاران ورزشی اولین کسانی هستند که متوجه اسکولیوز کودکان می شوند.

علل اسکولیز

پزشکان نمی دانند علت شایع ترین نوع اسکولیوز چیست، هرچند به نظر می رسد که عوامل ارثی یکی از علل آن باشد، زیرا اختلال در خانواده ها وجود دارد. شایعترین نوع اسکولیوز ممکن است ناشی از:

• شرایط عصبی-عضلانی، مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی
  • نقص های زایمان موثر بر رشد استخوان های ستون فقرات
  • آسیب یا عفونت ستون فقرات

فاکتورهای خطرناک اسکولیز

عوامل خطر برای توسعه شایع ترین نوع اسکولیوز عبارتند از:

• سن: علائم و نشانه ها به طور معمول در طول رشد ناگهانی رخ می دهد که قبل از بلوغ اتفاق می افتد.
  • جنس: هرچند که در پسران و دختران میزان اسکولیوز خفیف تقریبا یکسان می باشد، اما در دختران خطا بدتر شدن منحنی بیشتر است و نیاز بیشتری به درمان دارند.
  • سابقه خانوادگی: اما اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز در خانواده خود سابقه ی این بیماری را ندارند.

عوارض جانبی اسکولیز

در حالیکه اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز دارای شکل خفیف این اختلال هستند، اسکولیوز گاهی اوقات باعث عوارض می شود، از جمله:

• مشکلات قلبی و ریوی: در اسکولیوز شدید، قفسه سینه ممکن است به ریه ها و قلب فشار آورد به طوری که نفس کشیدن و پمپاژ قلب مشکل شود.
  • ظاهر: همانطور که اسکولیوز بدتر می شود، این می تواند تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند مانند: پایین و بالا بودن شانه ها، دنده های برجسته، مفصل ران های ناهموار و کمر و تنه به یک طرف بدن تغییر وضعیت می کند. افراد مبتلا به اسکولیوز معمولا در تغییرات ظاهری خود را متوجه می شوند.
  • مشکلات تکیه گاه: بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز مانند کودکان نسبت به عموم مردم بیشتر احتمال دارد که درد مزمن پشت داشته باشند.

تشخیص اسکولیز

پزشک ابتدا از شما می خواهد در مورد تاریخچه ی پزشکی اطلاعاتی در اختیارش قرار دهید و ممکن است سوالاتی در مورد رشد اخیر داشته باشد.
در طول معاینه بدن، پزشک شما برای اینکه ببیند آیا یک طرف قفسه سینه برجسته تر از دیگری است از کودک می خواهد بایستد و در حالی که دست هایش در طرفین می باشد از کمر به جلو خم شود. همچنین پزشک می تواند معاینه های عصبی زیر را بررسی کند:
  • ضعف عضلانی
  • سستی
  • رفلکس های غیر طبیعی

تست های تصویربرداری

اشعه ایکس می تواند تشخیص اسکولیوز را تایید و شدت انحنای ستون فقرات را نشان دهد. اگر یک پزشک حدس بزند بیماری مانند وجود تومور باعث ایجاد اسکولیوز شده است، ممکن است آزمایش های تصویربرداری نظیر MRI را توصیه کند.

درمان اسکولیز

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز دارای منحنی خفیف هستند و احتمالا نیازی به درمان با جراحی یا جراحی نخواهند داشت. کودکان مبتلا به اسکولیوز خفیف ممکن است هر چهار تا شش ماه بازرسی لازم را داشته باشند تا ببینند آیا تغییرات انحنای ستون فقراتشان تغییر کرده است یا خیر.
در حالی که رهنمودهای منحنی خفیف، متوسط و شدید وجود دارد، تصمیم برای شروع درمان همیشه به صورت فردی است. عوامل در نظر گرفته شده عبارتند از:

• جنسیت: دختران خطر پیشرفت بیشتری نسبت به پسران دارند.
  • شدت منحنی: منحنی های بزرگتر به احتمال زیاد با زمان بیشتری افزایش می یابد.
  • الگو منحنی:منحنی های دوگانه، همچنین به عنوان منحنی S شکل شناخته شده، تمایل به اغلب بدتر از C منحنی شکل.
  • موقعیت منحنی: منحنی های واقع در مرکز (قفسه سینه) بخش ستون فقرات اغلب بیشتر از منحنی در بخش های بالا یا پایین ستون فقرات را بدتر می کند.
  • بلوغ: اگر استخوان های کودکی رشد کرده اند، خطر پیشرفت منحنی کم است. این بدان معنی است که برس ها بیشترین تاثیر را در کودکان دارند که استخوان ها هنوز در حال رشد هستند.

جراحی اسکولیز

اسکولیوز شدید معمولا با گذشت زمان پیشرفت می کند، بنابراین پزشک ممکن است عمل جراحی اسکولیوز را برای کاهش شدت منحنی ستون فقرات و جلوگیری از بدتر شدن آن پیشنهاد دهد.
شایع ترین نوع عمل جراحی اسکولیوز به نام ادغام ستون فقرات می باشد. در ادغام ستون فقرات، جراحان دو یا چند استخوان در ستون فقرات (مهره ها) را با هم وصل می کنند، بنابراین نمی توانند مستقل حرکت کنند
عوارض جراحی ستون فقرات ممکن است شامل خونریزی، عفونت، درد یا آسیب عصبی باشد. به ندرت، استخوان نتواند بهبود یابد و جراحی دیگری ممکن است مورد نیاز باشد.