صدا دادن گردن نشانه چیست؟

برخی از افراد هنگام حرکت دادن گردن صدای ترق تروق ( کریپتوس) را می شنوند. صدا دادن مهره‌های گردن یک عارضه مزمن نبوده و قابل درمان است که در ادامه روشهای درمانی آن ذکر می‌شود بشرط اینکه خود فرد به قصد گرفتن قولنج گردن با چرخاندن آن باعث تولید این صداها نشود!
خیلی از افراد عادت دارند کمر، گردن، انگشتان دست و پای خود را می شکنند و پس از آن احساس راحتی دارند ولی نمی دانند که ضرر این کار بیشتر از سود آن است پس باید سعی در ترک این عادت غلط کنند.

علت صدا دادن گردن از نظر علمی

کاویتاسیون یا متخلخل شدن

هفت مفصل در گردن وجود دارد که همه آنها توسط مایع مفصلی ( مایع سینوویال) احاطه شده است این مایع باعث کاهش اصطکاک سطوح روی هم می شود که حاوی گازهای نیتروژن و دی اکسید کربن است که می توانند در آن ایجاد حباب کنند حرکت مفاصل گردن باعث ترکیدن این حباب ها می شود که به این فرایند کاویتاسیون می گویند که علت اصلی صدا دادن گردن است.
در مفاصل گردن رباط هائی وجود دارد که آنها را حمایت می کند و قادر به حرکت می سازد زمانیکه این رباط ها بر روی برآمدگی های استخوانی بلغزند صداهایی از گردن به گوش می رسد.
آرتروز منجر به ایجاد تغییرات تخریب کننده ای در مفاصل گردن می شود و همین یکی از دلایل دیگر ایجاد صدا در حین حرکات گردن است.
در افراد سالخورده که دیسک های بین مفصلی نیز تخریب شده و از طرف دیگر رباط‌های اطراف مفاصل نیز ضخیم تر شدن همه اینها منجر به کوچکتر شدن فضای بین مهره ای می شوند و در نتیجه در افراد مسن حرکت دادن گردن نه تنها منجر به سستی و درد گردن می شوند بلکه باعث صدا دادن گردن نیز می شوند.

عوامل رباطی

مشکلات مربوط به مفاصل

علائم و نشانه های همراه با صدا دادن گردن

  •  درد گردن:اگر صدا دادن گردن همراه با درد باشد این می تواند نشانه آسیب به مفاصل، رباط‌ها یا غضروف های گردنی باشد و یا حتی انحراف در ساختار مهره ها به همین دلیل در صورتی که پس از به گوش رسیدن صدایی بلند در گردن احساس درد شدیدی در گردن کردید حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید
  • کاهش دامنه حرکتی: ممکن است سر و گردن انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست بدهند.
  • سردرد
  • بی حسی و گزگز انگشتان دست
  • اسپاسم و گرفتگی عضلانی

عوارض شکستن قولنج گردن

  • هر بار شکستن قولنج گردن فشار زیادی به مفصل وارد می کند و باعث کشیده شدن رباط‌های اطراف آن می گردد، این امر می تواند در آینده منجر به بی ثباتی و ناپایداری مفصل گردد.
  • شکستن متداول می تواند باعث پاره شدن رگ های خونی که از پشت سر و گردن عبور می کند شده و خطر سکته مغزی را افزایش دهند
  • هر بار شکستن قولنج گردن باعث تخریب غضروف های بین مهره ها می شود و با گذشت زمان منجر به کاهش تحرک گردن و آرتروز گردن می گردد.

در نتیجه بهتر است شکستن قولنج گردن خود را متوقف کنید

 

راه ها و روش های درمان صدا دادن گردن

در صورتی که صدای گردن در اثر حرکات سنگین مکانیکی به هنگام بلند کردن اجسام باشد و البته به ندرت این صدا ایجاد شود جای نگرانی نیست ولی اگر به این صورت باشد که با هر حرکت گردن صدا تولید شود و البته به همراه درد مزمن گردن این نیاز به درمان دارد یعنی وجود علائم جانبی مثل درد و گرفتگی گردن، احساس بی حسی در دستها و ایجاد سردرد به همراه صدای گردن حتما احتیاج به درمان دارد.

ماساژ ملایم:

ورزش و حرکات اصلاحی برای درمان صدا دادن گردن

با ماساژ ملایم عضلات گردن و نیز ورزش های مستمر صدای گردن و علائم همراه آن کاهش می یابد. معمولا به هنگام کار با عضلات پشت گردن منقبض شده و باعث کوتاهی این عضلات می شود ورزش ساده ای که بسیار و در این حالت سودمند است پایین آوردن سر و چسباندن چانه به سینه می باشد به این ترتیب عضلات پشت گردن کشیده شده و درد آن کاهش می یابد.

حرکت دادن مفاصل:

زمانی که مفاصل گردن بتوانند آزادانه حرکت کنند صداهایی از گردن شنیده می شوند. به آرامی گردن خود را بکشید تا فشار عضلات آن کاهش یابد. عضلات ضعیف گردن خود را ورزش دهید تا جریان…. در آنها بهبود یابد و درد از بین برود.

تمرین کشش عضله استرنوکید و ماستوئید (scm)

سفتی و گرفتگی این عضله که عضله بزرگ دو طرف گردن می باشد می تواند منشا درد زیادی باشد برای تمرین دادن این عضله سر خود را تا حد امکان به یک طرف بچرخانید ممکن است در طول این عمل احساس ناراحتی کنید و صدا هائی نیز به گوش تان برسد ولی تا جایی که احساس درد شدیدی نکرده اید این کار را ادامه دهید می توانید برای کشش بیشتر و پایدار نگهداشتن سر خود از دست‌هایتان به هنگام چرخاندن سر استفاده کنید. اینکار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

درباره دکتر:
اینجانب دکتر مریم چترایی متخصص طب فیزیکی در اصفهان تحصیلات متوسطه را در دبیرستان بهشت آئین اصفهان سپری کردم و در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه آزاد نجف آباد در رشته پزشکی پذیرفته شدم. در سال ۱۳۸۵ فارغ التحصیل شدم و پس از فارغ التحصیلی، دوران طرح پزشکی عمومی را در شهر چادگان منطقه سد زاینده رود بعنوان پزشک خانواده مشغول به خدمت رسانی به هموطنان عزیزم شدم. در سال ۱۳۸۸ بمدت یکسال مجددا توفیق خدمت رسانی به عنوان پزشک خانواده را در مناطق محروم روستاهای دهق و علویجه پیدا کردم. در سال ۱۳۹۰ موفق به قبولی در رشته مورد علاقه ام (طب فیزیکی و توانبخشی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گردیدم. پس از طی دوران رزیدنتی و اخذ بورد تخصصی دکترای طب فیزیکی و توانبخشی بمدت ۲ سال طرح تخصص را در شهر فلاورجان سپری کردم و پس از آن برای مدتی در مرکز هلال احمر استان اصفهان مشغول به کار شدم. در حال حاضر به غیر از مداوای بیماران در مطب شخصی در کلینیک فرهنگیان استان اصفهان نیز توفیق خدمت رسانی به قشر فرهیخته و زحمتکس فرهنگیان عزیز را دارم.