آرتروز چیست؟

استئوآرتریت (آرتروز ) به عنوان بیماری مفصلی تخریب شناخته شده است. در این وضعیت غضروبی که به عنوان یک محافظ روی استخوان ها قرار دارد از روی آن منحرف یا از بین می رود. این باعث تورم و درد می شود.همچنین ممکن است باعث ایجاد پوکی استخوان یا اسپرز استخوان شود.

 آرتروز ستون فقرات ( استئوآرتریت ستون فقرات ) چیست؟

آرتروز ستون فقرات به شکستگی غضروف مفاصل و دیسک های گردن و کمر گفته می شود.
بعضی اوقات آرتروزسبب ایجاد اسپرز می شود که فشار عصبی را که ستون فقرات را برمی دارد، ایجاد می کند……………
این می تواند ضعف و درد در بازوها یا پاها ایجاد کند.

چه کسی استئوآرتریت ستون فقرات را می گیرد؟

 به طور کلی، استئوآرتریت بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد. اما افراد جوان ممکن است آن را از یکی از دلایل مختلفی بدست آورند:
  • آسیب یا صدمه به مفصل
  • نقص ژنتیکی غضروف

برای افراد جوانتر از ۴۵ سال، آرتروز در مردان بیشتر است. بعد از ۴۵ سالگی، آرتروز در زنان بیشتر است. آرتروزاغلب در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر اتفاق می افتد…………

علائم استئوآرتریت ستون فقرات چیست؟ 

 استئوآرتریت ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد گرفتگی یا درد در گردن یا کمرشود.
همچنین ممکن است اگر اعصاب نخاعی یا طناب نخاعی را تحت تأثیر قرار داده باشد باعث ضعف یا بیحسی در پاها یا بازوها شود. معمولا درد کمر هنگامی که فرد دراز می کشد، از بین می رود…………
علاوه بر اثرات فیزیکی، فرد مبتلا به آرتروز ممکن است مشکلات اجتماعی و عاطفی را تجربه کند. به عنوان مثال، فرد مبتلا به آرتروز که نمی تواند فعالیت های روزمره و عملکرد شغلی را مانند گذشته انجام دهد ممکن است افسرده شود.


چگونه استئوآرتریت ستون فقرات تشخیص داده می شود؟ 

بهترین روش برای تایید تشخیص استئوآرتریت توسط اشعه ایکس است. پزشک یک سابقه پزشکی را انجام می دهد و یک معاینه فیزیکی را انجام می دهد تا ببیند آیا فرد درد، رطوبت، از دست دادن حرکات گردن یا کمر، علائم درگیری های عصبی مانند ضعف، تغییرات رفلکس یا از دست دادن احساس را دارد.
پزشک ممکن است برای تشخیص آرتروز ستون فقرات، آزمایش های خاصی را انجام دهد. این آزمایشها عبارتند از:
  • اشعه ایکس برای نگاه کردن به آسیب استخوان، اسپرز استخوان و از دست دادن غضروف یا دیسک. با این حال، اشعه ایکس قادر به نشان دادن آسیب های اولیه به غضروف نیست.
  • آزمایش خون برای از بین بردن بیماری های دیگر
  • MRI برای نشان دادن آسیب احتمالی به دیسک یا تنگ شدن مناطقی که اعصاب نخاعی از آن خارج می شوند

چگونه استئوآرتریت ستون فقرات درمان می شود؟

در بیشتر موارد، درمان استئوآرتریت ستون فقرات جهت رفع علائم درد و افزایش توانایی فرد در عملکرد است. هدف این است که یک شیوه زندگی سالم داشته باشید.
درمان اولیه ممکن است شامل کاهش وزن در صورت نیاز و سپس برای همه، حفظ وزن سالم باشد. کاهش وزن معمولا با ورزش توصیه می شود. ورزش علاوه بر کمک به مدیریت وزن، به فرد کمک می کند تا:

  • افزایش انعطاف پذیری
  • بهبود حالت و خلق و خوی
  • تقویت قلب
  • جریان خون را بهبود بخشد
  • انجام کارهای روزانه را آسان تر می کند

برخی از تمرینات مرتبط با درمان آرتروز شامل شنا، پیاده روی و ایروبیک در آب است. ورزش ممکن است به دسته های زیر تقسیم شود:

  • تمرینات قدرتی: این تمرینات با ایجاد و تقویت عضلات، مفاصل بدن را قوی تر می کند. این تمرینات با وزنه یا نوار پلاستیکی انجام می شود.
  • ورزش های هوازی: این تمرینات باعث تقویت قلب و سیستم گردش خون می شود.
  • تمرینات کششی:این تمرینات انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

از جمله دوره های استراحت در طرح کلی درمان ضروری است.اما استراحت در رختخواب، آتل بندی و کشش برای مدت زمان طولانی توصیه نمی شود.
درمان های غیر دارویی: درمان های غیر دارویی در دسترس برای آرتروز وجود دارد، از جمله:

  • ماساژ
  • طب سوزنی
  • کمپرس گرما یا سرد، با قرار دادن یخ و یا گرم کردن بر روی مفصل آسیب دیده (با پزشک خود در مورد این گزینه، و یا ترکیبی از گزینه های گرما و سرد مشورت کنید.)
  • تحریک الکتریکی عصبی الکتریکی (TENS): با استفاده از یک دستگاه کوچک که پالس های الکتریکی را بر روی ناحیه آسیب دیده منتشر می کند.
  • مکمل های غذایی

داروهای ضد درد: داروهای ضد درد مانند استامینوفن و تیلنول ممکن است برای درمان آرتروزاستفاده شوند.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: آسپرین، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن داروهای ضد التهاب هستند. داروهای ضد التهاب ممکن است عوارض جانبی حمله قلبی، سکته مغزی، تحریک معده و خونریزی و آسیب به کلیه داشته باشند.
داروهای موضعی: این داروها به پوست منطقه آسیب دیده زده می شود اما به طور کلی این موثر نیستند..نمونه هایی از داروهای موضعی عبارتند از Ben-Gay و Aspercreme.
این ممکن است شامل داروهای تجویزی، مواد مخدر ملایم یا تزریق کورتیکواستروئیدها در اطراف ستون فقراتی به نام تزریق استروئید اپیدورال باشد……..
جراحی: اغلب موارد استئوآرتریت ستون فقرات را می توان بدون جراحی درمان کرد، اما گاهی اوقات عمل جراحی انجام می شود. استئوآرتریت ستون فقرات یکی از علل تنگی نخاعی و یا تنگ شدن کانال نخاعی است. در مواردی که عملکرد مثانه و روده کاهش می یابد، جایی که سیستم عصبی آسیب دیده است و یا وقتی راه رفتن بسیار دشوار است،جراحی به احتمال زیاد توصیه می شود.